Uyku Döngüsü

Bir uyku döngüsü dört aşamadan oluşur ve 90 ila 120 dakika sürer. Bazı kitaplar uykunun beş aşamadan oluştuğunu söylerler. Bu kitaplar uykuya dalmadan önceki beş ila on dakika süren uykuya dalma sürecini de bir aşama olarak kabul ederler. Biz bunun daha çok bir geçiş aşaması olduğunu ve döngünün gerçekte bir parçası olmadığını düşünüyoruz, çünkü diğer dört aşama gece boyunca kendilerini tekrar ederken, bu uykuya dalma aşaması bir daha tekrarlanmaz. Bu nedenle, bu aşamayı uyku döngüsünün bir parçası olarak almıyoruz.

Düşler uykunun dört aşamasının herhangi birinde oluşabilir, ancak en canlı ve unutulmaz rüyalar uykunun son aşamasında (genellikle REM uykusu olarak anılacaktır) meydana gelir. Uyku döngüsü gece boyunca ortalama yaklaşık dört veya beş kez tekrar eder, fakat 7 kez de tekrarlanabilir. Bu nedenle bir gecede birkaç farklı rüya gören insanlara rastlarız. Ancak insanların çoğu sadece uyanmak üzereyken gördükleri rüyaları hatırlarlar. Ama rüyaları hatırlamıyor olmanız onları görmediğiniz anlamına gelmez. Bazı insanlar hiç rüya görmediklerini sanırlar, ancak gerçekte onlar sadece rüyalarını hatırlamıyorlardır.

Uykunun aşamaları

Uyku döngüsündeki aşamalar beyin aktivitelerindeki belli değişimlere göre sınıflandırılır.

Uyku Döngüsü, non-REM uykusu ve REM uykusu

1. Aşama: Hafif uykuya giriyorsunuz. Bu aşama hızlı olmayan göz hareketleri (NREM-non Rapid Eye Movement), kas gevşemesi, düşük vücut sıcaklığı ve yavaş kalp atışları ile karakterize edilir. Vücut derin uykuya girmeye hazırlanır.

2. Aşama: Aynı şekilde NREM uykusu ile karakterize edilen bu aşamada vücut ısısı biraz daha düşer ve kaslar biraz daha gevşer. Vücudun bağışıklık sistemini günün hasarını onarma işe gider. Kan yenilenmesi için kaslara gönderilirken endokrin bezleri büyüme hormonları salgılar. Bu aşamada, artık tamamen uyuyorsunuzdur.

3. Aşama: Halen NREM evresinde geçen bu aşama daha derin bir uyku aşamasıdır. Metabolizma seviyeniz son derece yavaştır.

4. Aşama: Uykunun bu aşamasında gözleriniz göz kapaklarınızın altında sanki bir şey izliyormuş gibi düzensiz ileri geri hareket eder. Hızlı göz hareketleri, REM(Rapid Eye Movement) uykusu veya delta uykusu olarak adlandırılan bu aşama uyku başlangıcından yaklaşık 90-100 dakika sonra gerçekleşir. Kan basıncınız yükselir, kalp atışınız hızlanır, solunum düzensizleşir ve beyin aktivitesi artar. İstemsiz kaslarınız hareketsiz hale ya da felç haline gelir. Bu evre uykunun en onarıcı parçasıdır. Zihniniz canlanmış ve duygularınızın ince bir şekilde ayarlanmış hale gelir. Rüyalarınızın çoğunu bu aşamada görürsünüz. Uykunuzun bu evresinde uyanırsanız, rüyalarınızı hatırlama olasılığınız artar. Bu aşamalar siz uyurken gece boyunca kendilerini tekrarlar. Döngü tekrarlanırken artık 1den 3’e kadarki aşamalarda daha az zaman geçirir, rüya gördüğünüz 4 aşamada daha fazla zaman geçirirsiniz. Diğer bir deyişle, döngü tekrarlanırken 4. aşamaya geçişiniz her zaman daha ve daha hızlı olacaktır.